ny byrå

3 dagar tog de typ för oss att bygga ihop den här byrån. och ändå är den skev och jävlig, men det är sånt man får ta!

  

 

och det färdiga resultatet:




knöl

jag har fått en knöl på sidan av halsen!
peder tror att jag har svalt en kula som har hamnat där.
jag tror det är cancer eller min outvecklade siamesiska tvilling som ligger där.
vad tror ni?

vi har just ätit våfflor så vi håller på att spy. ikväll äre hooooooooooockey!


FAN ALLTSÅ JAG KAN INTE LÅTA BLI ATT PILLA PÅ KNÖLEN!


bonde söker fru - bröllopet

har just sett mitt favoritprogram bonde söker fru! det var sista programmet där dom gifte sig och det var så fint så fint. bland annat sjöng bruden för sin bonde magnus.

emma: åå vad fint!! älskling, om vi gifte oss skulle du vilja att jag sjöng för dig då?
peder: (funderar) hmm... näe!
emma: MEH!!

ett tag senare:

peder: eller ja okej, det finns en låt som jag gillar som du skulle kunna få sjunga.
emma: yes!! vilken är det då?
peder: "kom hem", med barbados

slutsats: här blir det nog inget bröllop!

torra läppar?

det värsta med vintern är att man får så jävla torra läppar!!

peder (skulle just pussa mig): har du läppstift?
emma: nää... det är bara lypsyl.. blandat med blod.
peder: jaha..

ja och sen fick jag ingen puss.

schtaan

idag var jag på stan en sväng efter skolan.
var in på gina och hittade en fin tröja som jag just tänkte gå och prova. då kommer Asta, 78, gående mot mig (vad gör hon på gina överhuvudtaget??) och utbrister: åå, vilken fin tröja, vart hittade du den?! 

och plötsligt kändes den där tröjan inte så lockande att ens prova längre.

så jag gick till H&M och där hittade jag en jättefin ring som jag provade. vad händer? jamen självklart så fastnar den ju på fingret!! helt jävla fast sitter den!!  det värsta är att det här händer fan varje gång jag provar ringar, det är som att jag tror att mina fingrar är 4 gånger smalare än vad dom är.. 
så jag gömmer mig typ i ett hörn där och står och lirkar och lirkar och tar t o m saliv och försöker få loss den (nu kommer ingen vilja köpa ringar på h&m i fortsättningen p g a rädslan för hepatit och grejjer) och till sist, efter typ 10 långa minuter så får jag lös den. och nu är fingret alldeles rött och svullet men det gör inget.

nu vankas 4 maskiner tvätt och förmodligen ska jag lyckas bättre med det.
ikväll blir det att dejta johanna är det tänkt!!

eeeh?

ibland kan man läsa en del lustiga grejer på norran.se.. eller iaf så var det väldigt roligt formulerat. tycker jag:



Ung kille tappade fattningen

BASTUTRÄSK. Den 17 januari ska en ung kille ha tappat fattningen i Bastuträsk. Killen måttade ett slag mot en 30-årig man som lyckades värja sig. I tumultet skadade 30-åringen dock ett finger.

En anmälan om misshandel är upprättad.


plugg

efter två relativt slappa kurser ("dans lek och rörelse" och "musik för barn i tidigare åldrar" ) är det nu dags för min sista kurs innan examensarbetet. CK3an som den heter. (centrala kunskapsområdet 3)
i måndags köpte jag den här boken:





och när man har gått sammanlagt 3 år av lärarutbildningen är det väl meningen att man ska fatta sånthär. men jag fattar typ ingenting.

och ibland kan man tycka att det kanske räcker att man gillar barn, tycker om att leka, och kan göra roliga samlingar för att bli en bra förskollärare. men det är ju faktiskt så mycket mer. och det teoretiska är ju faktiskt lika viktig som det praktiska. men visst fan kan dom skriva böckerna så man förstår??

eller finns det nån som kan hjälpa mig att översätta?

12 sanningar

här har ni 12 inte alltför kända sanningar om mig.

1. Det första jag gjorde när jag föddes var att bajsa på mammas mage

2. Jag har varit på akuten en gång för att jag fått en snowboard i rumpan


3. Jag har svårt att vara/bli nöjd både med mig själv och med saker jag gör


4. Jag har jobbat som arbetsledare på MCdonalds


5. Den värsta lukten jag vet är när någon kokar hjortronsylt


6. En stor del av kläderna i min garderob har jag aldrig använt



7. Det jag längtar mest efter i mitt liv är att få barn


8. Jag har extrem fotfobi. Fötter är det äckligaste jag vet


9. Mina absoluta favoritprogram är "Bonde söker fru" och "Ensam mamma söker"


10. Jag får rysningar och börjar frysa när jag hör ljudet av att någon borsta tänderna


11. När jag var liten sa jag fitta istället för flicka och ficka


12. Jag kuggade både på teorin och uppkörningen när jag skulle ta körkort


doris nya glajjor



doris har skaffat nya glajjor. vad tycks?

en ny favorit

en ny favoritmat här hemma som är nyttig dessutom!

till en början såg det inte så gott ut men,...



så småningom blev det till supergoda laxburgare:



sen på med tomat, sallad och creme fraiche.
det här är peders, jag hade grovt bröd till mina = ännu nyttigare!!

hello igen

känner att det är dags att sluta låtsas att jag fortfarande är sjuk och faktiskt ta tag i bloggandet lite.
tänkte börja med att visa resultatet av dörr-målningen som ägde rum för en vecka sedan:

före:


efter:


och innan nån viktgpetter kommenterar det: JA, jag vet att det är två olika dörrar på bilderna. men nu ser ni iaf hur dörrarna såg ut före och efter. det gör verkligen stor skillnad att måla dem vita - så ett tips till er alla som har fula, slitna dörrar, måla dom!!

rapport från sängen

hej hörrni. jag ligger i vinterkräksjukan, därav min bloggfrånvaro. så att så länge ni inte vill höra om spya, diarré eller yrsel kommer bloggen (liksom jag) ligga lite vilande ett tag till.

krya på mig.

nyårsbilder

nyss hemkommen från jobbet. har svinigt ont i både huvudet och halsen. får bara inte bli sjuk nu! jag jobbar torsdag fredag lördag söndag och det finns verkligen inga vikarier att tillgå. ska gå och sova nu och hoppas att jag är piggare i morgon.

här kommer lite bilder från hemavan och nyårs:

          

ja det var några stycken iaf. jag är mest nöjd med sista bilden faktiskt. får ni ser väl att det är peder som är på väg att ska hoppa där nere? ja, jag tänkte väl det. är man mästerfotograf så är man.

jävla canada part II

samtal mellan två vuxna (?) människor i natt vid halv 4 snåret.

- canada är fan bra ändå
- VADDÅ! håller du typ på canada eller?
- nä, jag skulle aldrig hålla på canada. inte ens om dom mötte dom värsta personerna i hela världen.
- vilka är det då?
- dom som sitter i fängelse.

jävla canada

jaha, då har man suttit uppe till typ klockan 4 och sett en match där domarna var uppköpta och hatet mot hela canadas befolkning växte sig starkare än någonsin.

okej att canada var bättre men det hade nog kunnat bli en lite annan matchbild om domarna kunde ha plockat nån av dom 100 solklara utvisningarna. framförallt kanske en av dom som skulle ha suttit i utvisningsbåset inte hade gjort mål typ sekunden efter.

för att citera wikegård (och det är inte ofta det händer...):

"jag känner mig bara förbannad. Jag skulle vilja svära, slå sönder nåt om jag ska va ärlig."



årskrönika 2008

eftersom jag ändå ska försöka hålla mig vaken till cirkus halv 2 för att se jvmfinalen, tänkte jag att jag likagärna kan skriva en såkallad årskrönika, som man verkar ska göra för att klassas som en riktig bloggare. jag har just druckit 2 liter cola så jag är lite speedad samtidigt som jag har sniffat i mig målafärg hela dagen, så det här kan sluta hur som helst.

2008 - året som varit.

Januari
2008 hade börjat. jag åt godis som aldrig förr och led av allvarligt shoppingmissbruk.
*försökte mig på ett shoppingförbud som varade i typ 1 vecka. var ändå jävligt stolt över mig själv.
*klippte lugg


*svor över oplogade vägar, fastfrusna växlar och snöstorm, under mina dagliga cykelturer till och från busstationen.
*gick i samma klass som micke renbergs lillasyster och blev hennes största groupie.

Februari:

*
åkte till sundsvall och bodde på hotell
*la ner bloggandet för ett tag men kunde såklart inte hålla mig borta
*tappade rösten, vilket flera i min omgivning tyckte var riktigt skönt
*hade praktik i ursviken med världens gulligaste barn + fröknar

Mars:
* Aik säkrade elitserieplatsen (och tog sig sedan också till slutspel)
* 2 av mina bästa vänner berättade att dom skulle ha barn!
* det tog slut med min f d kille. en tuff månad, både känslomässigt och även med försäljning av lägenhet, flytt, m.m

April:
*Läste den konstigaste kursen ever. vi besökte reningsverket för att titta på bajs, disikerade hönor, och hade skola 12 på natten för att kika på stjärnor.
*flyttade till min lilla etta och hade cellskräck till en början.
*insåg verkligen hur mycket ens vänner betyder. mina var/är världens bästa, och fanns verkligen där för mig när jag hade det jobbigt.


Maj
*Beställde ett väggord som jag verkligen försökte leva efter


*fixade och renoverade i lägenheten
*cyklade typ 20 mil i veckan, eftersom jag inte hade någon bil längre
*var snygg och smal som aldrig förr ska ni veta! (nu går det bara utför...)
*firade pappa som fyllde 50 i luleå
* träffade världens finaste kille. (fastän jag hade sagt till både mig själv och alla andra att jag då aaaaldrig skulle ha ett förhållande igen)


Juni och Juli
* jobbade som en tok på hemtjänsten
*partade och framförallt levde livet för första gången på väldigt länge

  

*var kär som aldrig förr, eller som jag skrev i bloggen "tänk att en enda person kan göra så att alla bekymmer och probem bara försvinner, och man bara går runt med stort fånigt leende hela dagarna."
*
åkte på campingsemester på höga kusten
*fick hem en liten svart kattunge som annars skulle måsta avlivas. hon fick namnet doris.


Augusti:
* åkte till hemavan. fjällvandrade och bara hade det mysigt


* tapetserade om köket. själv. i nattskjorta.
*påbörjade mitt nya, nyttigare liv, för 78:onde gången

September:

*började om skolan igen
*fyllde 22 år
*fick en ny, stooor tv, så man faktiskt kunde se vad som visades utan att behöva sitta typ 1 dm ifrån.

*Fick snusa på lille sigge som föddes den 1/9

Oktober:
* Fick snusa ännu mer bebis då lille oliver (som enligt min spådom skulle vara en tjej), föddes den 3/0. bebissjukan hade definitvt infunnit sig!
*började kursen "dans lek och rörelse", och var smidig som få
*bokade en resa till tunisien, som går av stapeln i juni
*insåg att jag gått upp 7 kg sen i maj. ångest!!!!

November:

*klippte mej koooort
* tog fram mina gamla gitarr-"talanger" eftersom jag gick en musik-kurs i skolan
*började julpynta lite väl tidigt
*njöt av att mitt älskade aik ledde elitserien (ja, lite från och till iaf)

och december, de var ju som nyss, så de orkar jag inte skriva om. förmodligen har jag väl glömt ungefär hälften av vad som hänt under året, men det är sånt ni får ta. har ni orkat läsa ända hit har ni ändå gjort det jävligt bra.

2008 har varit ett väldigt händelserikt år för mig. det har varit en del jobbiga månader som jag fått kämpa mig igenom, men med världens bästa vänner och familj så klarar man allt.
det här året har trots allt också varit det bästa i mitt liv, då jag verkligen har hittat mig själv igen och funnit kärleken på nytt.
2009 tror jag blir ett bra år. jag går ut skolan, vi åker till tunisien, och sen har jag ingen aning vad som händer. förhoppningsvis hittar jag mig ett jobb. förhopnningsvis får vi flytta till något större.
nu ska jag sluta innan det här blir en bok.

målning

jag har inte så mycket att skriva. jag håller på att måla om garderobsdörren och toadörren. dom var typ ljusbajsbruna innan och nu ska dom bli vita, såklart. det är inte bara dörrarna som får bli vita utan jag tyckte (tydligen) att jag själv skulle få lite färg också. därför är jag nu även vit i håret, på armarna, halsen och i ansiktet.
nu ska jag bege mig till färgbolaget för färgen har tagit slut.
det känns som att dom kommer att säga nåt i stil med: "om du inte hade målat så himla mycket  på dig själv så kanske färgen hade räckt, pucko."

doris

det bästa med att komma hem igen var såklart att träffa doris, som levt livet i ursviken under tiden. tänk att man kan sakna någon så mycket som egentligen inte gör annat än bits, jamar, skiter och sover. i skrivande stunt ligger hon faktiskt i en ica-kasse och slickar sig mellan benen. mysig va?

hemma igen

då var vi hemma igen, efter 5 dagar i hemavan. . inga ben är brutna men visst fan var det nära.
att peder fortfarande vill vara tillsammans med mig efter denna resa är dock ett smärre under.
eller vad sägs om detta: dag 1, emma (jag alltså) bestämmer sig för att pröva åka slalom.
lånar ett par slalomskidor, de var ju bara 10 år sedan jag åkte senast, så det kan ju inte vara några problem.
börjar med att "ploga" mej ner för säkerhetsskull. men då går skidjävlarna i kors över varandra och det är omöjligt att få isär dom. slänger mig därför ner i panik. ligger där mitt i backen. tar mig inte upp. kan inte röra mig överhuvdtaget faktiskt.
ropar typ "hjälp, hjälp". jag har egentligen inte ont nånstans, men jag tar mig bara inte upp. försöker med stavarna. tappar stavarna. ligger typ och bresar med skidorna rakt upp. alla kollar konstigt på mig, peder låtsas att jag är nån okänd turist från tyskland ungefär.
skriker lite mer "hjälp" och även lite "aj, aj, aj" tills peder kommer och lyfter upp mig.
försöker mig på att fortsätta färden neråt, men samma sak händer igen, skidjävlarna fastnar i kors, och jag ramlar. ligger där igen, tar mig inte upp. och efter ett tag får peder återigen lyfta upp mig.
tar av mig skidorna, säger (skriker) något i stil med att jag aldrig någonsin ska åka någonting alls i någon typ av backe mer i hela mitt liv. eftersom vi inte hade köpt liftkort än får vi promenera upp för hela backen upp till lägenheten igen. efter halva backen får jag typ ett astmaanfall för att jag är så irriterad och för att skidorna väger typ 100 kg och för att pjäxorna är helt omöjliga att gå i. peder får därför bära båda sin snowboard och mina skidor och stavar. (han slapp iaf bära mig)

när vi äntligen kom fram till lägenheten hade jag lugnat ned mig lite och tog fram min snowboard och prövade den istället och det gick ju faktiskt helt okej. så vi köpte t o m ett liftkort. och det var t o m roligt att åka.



hejdå och fan vad skönt att vara hemma igen.
/anja p

RSS 2.0